Podcast ‘Het Atelier van Stef Kreymborg‘  door Hester Wandel

Softsculpture Draadjes. 17x19x13 2023

Softsculpture Draadjes 30x20x12 2023

Takjes van de doodsbeenderenboom/draad  30x20x10 2023

Softsculpture Draadjes 50x40x10 2023

Passage, takjes van de Gymnocladus diocus/doodsbeenderenboom en draad65x30x60 2021 Foto Kees Plattel

Takjes van de Parthenocissus quinquefolia/Wilde wingerd  30x30x10 2022

Artikel in TxP/TextielPlus nr 261. Het kunstwerk. Door Sanne van den Bosch

Softsculpture Draadjes 30x20x9 2022

Softsculpture. Draadjes. 14x15x9 2022

 

Takjes van de Castanea sativa/ Kastanjeboom op papier  100×70 2020

Dagblad Textiel 2020

Reverence, 50x70x60 Takjes van de Gymnocladus dioicus en draad. 2021 Foto Kees Plattel

Grua. Takjes van de Gymnocladus dioicus en draad. 2021

Sassafras. Bladeren van de Sassafrasboom gelamineerd. 2021 https://www.stefkreymborg.nl/projecten/sassafras/

U bent van harte welkom om te komen bladeren in mijn werk.
Op afspraak via. info@stefkreymborg.nl of op 06 38088562

In mijn werk onderzoek ik de dynamiek van massa’s en eenlingen.
De wetmatigheden in de natuur, het wonderlijk samengaan van regelmaat en oneindige variatie zijn daarbij inspiratiebron.
Met het veranderende klimaat en alle gevolgen van dien, spelen groeivormen een steeds grotere rol in mijn werk.
Groeivormen die in de veilige omgeving van een binnenruimte kunnen gedijen zonder een tekort aan water, voedsel of een overdosis vocht en zon.
Soms geabstraheerd tot bijna mathematische vormen, andere werken alsof de woekeraar door het raam naar binnen doorgroeide.
Steeds zoek ik het spanningsveld tussen uniformiteit en diversiteit, tussen orde en wanorde, tussen symmetrie en asymmetrie, zoals onze natuur dat al eeuwenlang voordoet.

Dagblad. Textiel/Draad 2020

16 oktober 2019 tot 16 februari 2020 Tentoonstelling Gewoon Bijzonder, Galerie 38CC Delft

The chief curator of Musées d’Angers, France, would like to acquire your work ‘Sang plié’, created as part of the exhibition of mini-textiles ‘Libres comme l’Art’ 2019

 

https://www.timesunion.com/entertainment/article/Fiber-Art-from-Japan-Netherlands-vibrant-at-13738824.php  

 

Schick Art Gallery NY

Schick Art Gallery NY 2019

Artikel in TxP Textiel Plus. Tekst Merel van den Nieuwenhof 2018

Brain Show, Monika Auch.  WG Kunst Amsterdam

Sappy. Zeildoek/verf

The jury for the 11e Triennale Internationale des mini-textiles whose theme was ‘Libres comme lárt!’ meet in Angers.
We are delighted to inform you that your work has been selected.
It will be exhibited with the works of other selected artists at the Musée Jean Lurcat and contemperary tapestry museum in Angers, France from June 10th 2017 until Januari 8th 2018

stef-kreymborg-sang-plie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DSC_0292

Op 12 en 13 september 2015 in Dat Bolwerck Zutphen

DSC_0104

Dat Bolwerck

Op 23 april 2015 opening van de 5de Internationale Textiel Triennnale in Riga, Letland

foto (19)

foto (22)

foto (18)

foto (15)

Stefa Kreimborga/Stef Kreymborg
In this present time, people desperately search for their identity and individuality.
At the same time they exhibit their lives 24/7 on social media.
My Facebook is a registration of unique diversity and general uniformity.
Who are we without any exposure of age, nationality, sex or education?

invitation-diversity-unity

Stef Kreymborg My Facebook Making of


 

Nantong

Op 30 september 2014 was de opening van de 8th International Fiber Art Exhibition in Nantong China.
Een bijzondere ervaring, zoveel indrukken, zoveel nieuwe mensen leren kennen en…
een Excellent Award ontvangen voor de Wailing Wall of lonely socks.

P9270076


Tot 13 juli 2014 in het Cobra Museum Amstelveen.  Eerste prijs!

´Six degrees of separation´

Pas als kunst communiceert, dus contact maakt met de ander, is zij voor Stef compleet.
´Six degrees of separation´ is kenmerkend voor een nieuwe ontwikkeling in haar werk,
waarin ze actief contact zoek met haar publiek. Volgens de gelijknamige theorie zijn twee
willekeurige mensen op aarde nooit méér dan 6 handafdrukken van elkaar verwijderd.
Naar aanleiding van deze intrigerende stelling schudde zij gedurende een half jaar iedereen
die ze tegenkwam de hand met een stukje klei in haar hand.
De ketting die deze handafdrukken samen vormen in dit werk, verbinden haar met ieder ander
op de wereld en kan tegelijkertijd begrepen worden als symbool van eeuwige verbondenheid

Uit ‘Kunst die verbindt’, Feico Hoekstra

Foto Paul van Riel

Nederland, Amstelveen, 16-06-2014. Overzicht 6e editie Amstelveen Triënnale ( werk van 44 kunstenaars op 4 locaties ). Hier: Cobra Museum voor Moderne Kunst. Werk van Stef Kreymborg 'Six degrees of separation' ( 2013). Foto(c) Paul van Riel / HH


Stef Kreymborg: To play and discover.

Dutch artist Stef Kreymborg’s work explores the relationship between order and chaos through the patterns in nature.
She uses a combination of paper, wood, plastics and textiles to create her distinctive mixed media art.
Stef describes textiles as ‘the best way to visualise her dreams’.

Interview op http://www.textileartist.org/stef-kreymborg-to-play-and-discover/


 

Professional-artist-mind-set1

DSC_0157

Het Troostmonument heeft een definitieve plaats gevonden in het Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam.


 

Filmpje van Kim Brand, gemaakt tijdens de tentoonstelling ´Hoe verzamelt een kunstenaar in De Mesdag Collectie Den Haag.

599813_10201796516388057_298874193_n

In december opent een bijzondere tentoonstelling in De Mesdag Collectie: Hoe verzamelt een kunstenaar?
Deze tentoonstelling is bijzonder, omdat hij wordt gemaakt door cursisten van de cursus De Kunst van het Tentoonstellen,
gegeven door het Van Gogh Museum (De Mesdag Collectie is sinds 1990 onderdeel van het Van Gogh Museum).
Twaalf jonge, enthousiaste curatoren in spe maken deze tentoonstelling aan het einde van de cursus; de tentoonstelling is hun meesterproef.
Het belooft een spannende en zeer interessante tentoonstelling te worden.
Tijdens de tentoonstelling zal het werk te zien zijn van acht hedendaagse kunstenaars waarvoor het verzamelen een belangrijke rol speelt.
Edwin Deen, Lernert & Sander, Karianne Kirsten, Hong Hao, Meinbert Gozewijn van Soest, Stef Kreymborg, Saskia Laurant en We Make Carpets
belichten elk een ander aspect van het verzamelen.
De een creëert een kunstwerk door het gebruik van een verzameling, voor de ander is de verzameling het kunstwerk.
Waarom hebben we gekozen voor dit thema? Omdat ze het verzamelen gemeen hebben met de naamgever van De Mesdag Collectie,
het 19e eeuws kunstenaar-verzamelaars echtpaar H.W. Mesdag- Van Houten.
Net als de kunstenaars in de tentoonstelling verzamelden zij ook, en maakten ze beide kunst.
In hoeverre verschillen de hedendaagse kunstenaars van Mesdag en zijn vrouw?

KlaagmuurinMesdag


 

StefKreymborgvoorkant

ACHTERKANT-Stef-Kreymborg

Kunst die verbindt

Ritme, structuur, beweging, materiaal, kleur – met deze begrippen typeert Stef Kreymborg haar werk. Het zijn begrippen die de feiten van de kunst benoemen, die iets vertellen over hoe een werk is opgebouwd, hoe het eruit ziet en waar het van gemaakt is. Het omvangrijke oeuvre van Kreymborg dat op deze begrippen betrekking heeft, bestaat onder andere uit een reliëf van opgerolde velletjes bladmuziek, een met takjes geschreven brief van hout, een schaal van verstevigde herfstbladeren, een viltsculptuur van schelpvormen en een wandschildering van zakdoeken. Het basisprincipe van vrijwel al deze onderling zeer verschillende kunstwerken is de vermenigvuldiging van een enkel gegeven tot een groter geheel. Soms leidt dat tot een (al dan niet geometrisch) patroon, noodzakelijkerwijs ingekaderd omdat het oneindig kan worden uitgebreid, soms wordt het een autonoom object. Maar altijd is er dat ene uitgangspunt waartoe elk eindresultaat kan worden herleid.

Het ultieme uitgangspunt, de bron van alle kunst, is natuurlijk de kunstenares zelf. Zij vermenigvuldigt zichzelf als het ware in haar kunstwerken. In die zin zijn deze werken, in deze specifieke verschijningsvormen, een metafoor van het artistieke scheppingsproces. Waar Kreymborg zich echter steeds meer bewust van wordt, is dat haar kunst tegelijkertijd gaat over haar positie als kunstenares ten opzichte van haar publiek en meer in het algemeen die van de eenling ten opzichte van de groep oftewel die van het individu ten opzichte van de gemeenschap. Die bewustwording heeft ertoe geleid dat zij met haar recente werk, nadrukkelijker dan met haar vroegere werk, het contact zoekt met haar kijkers. De omschrijving van kunst door de dichter Willem Kloos als “de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie” is wat Kreymborg aangaat dan ook slechts de halve waarheid. Pas als kunst communiceert, dat wil zeggen contact maakt met de ander, is zij compleet. Bij alle feitelijke begrippen typeert het wat minder vaststaande, of liever breder toepasbare begrip contact de kunst van Stef Kreymborg misschien nog wel het best.

Kunstenaars zoeken contact met de kijker door het overbrengen van een bepaalde visie, ervaring of fascinatie. Wat de kunst van Kreymborg zo bijzonder maakt, is dat zij daarbij ook het begrip zelf vormgeeft. Hoe letterlijk zij dit soms opvat, blijkt uit het werk met de titel Six degrees of separation (2013). Inspiratiebron voor het werk was de gelijknamige theorie. Volgens deze door wetenschappers opgestelde theorie is elk mens via zijn sociale netwerk maximaal zes contacten verwijderd van elk ander mens op aarde. In Six degrees of separation heeft Kreymborg deze wetmatigheid geconcretiseerd door met stukjes klei in haar handpalm allerlei mensen in haar omgeving de hand te drukken. De vorm die de klei door de handdruk heeft aangenomen, vertegenwoordigt heel concreet het contact tussen haarzelf en de ander en via die ander zelfs de hele wereldbevolking. Van al die afzonderlijke stukjes klei maakte ze vervolgens een gesloten ketting, het symbool bij uitstek van eeuwige verbondenheid.

Twee andere kunstwerken die op een vergelijkbaar indringende wijze de voor Kreymborg essentiële betekenis van kunst als verbindende schakel tussen mensen uitdrukken, kwamen net als Six degrees of separation tot stand in een samenwerkingsproject. Van tientallen eenzame sokken, zoals iedereen er wel één in de kast heeft liggen, maakte zij een Klaagmuur (2011). De sokken kreeg zij van zowel familie en vrienden als wildvreemden, die zodoende door het kunstwerk niet alleen met de kunstenares maar ook met elkaar in contact werden gebracht. Hetzelfde gebeurde met haar Troostmonument (2012), waarvoor mensen uit alle hoeken van het land aan Kreymborg een zakdoek stuurden die hen in tijden van verdriet troost had geboden. Door die ene eenzame sok en die ene droevige zakdoek in haar kunstprojecten te vermeerderen, ontstond ook in deze gevallen een buitengewoon krachtig symbool van verbondenheid. Anders gezegd: door van één veel te maken, en omgekeerd van veel weer één, werd het (negatieve) uitgangspunt getransformeerd tot zijn (positieve) tegendeel.

Precies in dat vermogen om afstanden te overbruggen en tegenstellingen op te heffen, schuilt de kracht van de kunst van Stef Kreymborg.

Feico Hoekstra


 

21 en 22 september 2013
Historische Tuin Uiterweg 32 Aalsmeer

DSC_0321 DSC_0317_000


 

poster SKTextielLeeft


 

FotoVerzameldewerken TekstVerzameldewerken


 

DSC_0025

Op de 5e etage is nog tot september de Klaagmuur van eenzame sokken van Stef Kreymborg te zien. http://www.stefkreymborg.nl/projecten/klaagmuur-van-eenzame-zokken/

Tot 30 april zijn op de 4de en 5de etage ook haar objecten in 9 vitrines tentoongesteld.

 


 

kaart-expositie_maart_2013-2