In mijn beeldende werk onderzoek ik de dynamiek tussen massa en eenling.
De wetmatigheden in de natuur: dat wonderlijk samengaan van regelmaat en oneindige variatie, zijn daarbij inspiratiebron.
Met het veranderende klimaat en alle gevolgen van dien, spelen groeivormen een steeds grotere rol in mijn werk. Ik zoek het spanningsveld tussen uniformiteit en diversiteit, tussen orde en wanorde, tussen symmetrie en asymmetrie, zoals onze natuur dat al eeuwenlang voordoet.
Een aantal jaar geleden las ik dat dichter en botanicus Anthony Staring (1767–1840) de Sassafrasboom in Nederland introduceerde. Deze Noord-Amerikaanse plant heeft drie verschillende bladpatronen aan zijn takken: een ovaal, een tweelobbig en een drielobbig blad aan dezelfde boom. Gefascineerd door deze wetenschap ging ik op zoek naar een groep bomen die langs het Twentekanaal te vinden zou zijn. In twee opeenvolgende herfstperioden raapte ik ontelbare bladeren en droogde ze met zorg. Daarna groepeerde ik het loof tot een nieuwe samenstelling. Om de duurzaamheid van het werk te waarborgen lamineerde ik de afzonderlijke bladdelen en vormde daarmee een nieuw, monumentaal bladerdek.
Het monumentale werk Sassafras van 360 x 250 m. zoekt een passende locatie waar het optimaal tot zijn recht kan komen. Het is opgebouwd uit losse elementen, nagenoeg gewichtloos en eenvoudig te monteren. Andere configuraties met dezelfde elementen zijn mogelijk, afhankelijk van de ruimte.
Wat een ongelooflijk vrolijk woord: sassafras!
Het klinkt als een machtige toverspreuk,
een overheerlijk recept,
een schitterende gelukwens.
Behalve een boom is het ook de naam
van een monumentaal kunstwerk
van bijna negen vierkante meter.
Jos van Hest